U maakt werkbroeken en wilt die naar België exporteren. Of u bent op internet een goedkope partij sleutelhangers tegengekomen die u in het buitenland wilt verkopen. Met een exportplan maakt u uw plannen concreet.
Waarom stelt u een exportplan op?
Gaat u starten met export? Een exportplan helpt u alles op een rij te zetten. U beantwoordt vragen als: waarom wil ik exporteren? Hoe regel ik het transport en de verzekeringen? Wie zijn mijn concurrenten? Uiteindelijk heeft u een uitgewerkt plan waarmee u van start kunt.
Hoe maakt u een exportplan?
KVK heeft een handig sjabloon ontwikkeld. Download het exportplan en vul alle onderdelen in.
Stappenplan exporteren
Voor het betreden van een buitenlandse markt moet u veel voorbereiden. Hiervoor kunt u het Stappenplan exporteren op KVK.nl gebruiken. De 14 stappen geven u inzicht in uw exportproces. Via de links in de verschillende stappen vindt u meer informatie om uw exportplannen vorm te geven.
Onderzoek het exportland van uw keuze
Onderzoek ook de situatie in het exportland van uw keuze. Vraag markt- en brancherapporten op bij lokale brancheverenigingen en lees buitenlandse vaktijdschriften. Brancheverenigingen kunnen u vaak meer vertellen over de koopkracht van de bevolking. Ook zijn culturele verschillen in het zakendoen en in productbeleving van belang.
Hoe gaat het selecteren van landen in zijn werk?
Kies allereerst meerdere landen en/of gebieden die u wilt analyseren. U begint met een vergelijking op de voor u belangrijke macro-economische factoren. Kijk hierbij niet alleen naar de huidige situatie maar ook naar de verwachte ontwikkelingen. Onderzoek ook de concurrentie, afnemers en leveranciers, handelsbeperkingen, invoertarieven en dergelijke.
Zelf marktonderzoek doen of uitbesteden?
U kunt het marktonderzoek deels of helemaal uitbesteden aan een extern marktonderzoeksbureau. Laat het marktonderzoek doen door iemand die in het land woont. Kies voor een marketeer die de taal kent, markt- en branchekennis heeft en die goede referenties en ervaring heeft.
Verken het land
Wie uw marktonderzoek ook doet, verken ook altijd zelf het land en de markt van uw keuze. Leer uw concurrenten kennen en kijk hoe zij hun product in de markt zetten. Zoek contact met lokale afnemers en ontdek wat de lokale gebruiken zijn in het zakendoen. Door een beurs in uw exportland te bezoeken, kunt u veel (markt)informatie opdoen. Dit is meteen een goede plek om contacten te leggen. Vind sectorinformatie wereldwijd.