Rijdt u een taxi? Dan moet u een taxi-informatiekaart hebben. Hierop staan de tarieven. Lees hier meer over de eisen.
U moet uw klanten voor de rit laten weten wat de tarieven van uw taxi zijn. Dat doet u met een taxi-informatiekaart. De informatiekaart moet aan de buitenkant en de binnenkant van uw taxi te zien zijn. Op uw taxi-informatiekaart moet ook staan hoe en bij wie uw klant een klacht kan indienen.
Taxi-informatiekaart
De taxi-informatiekaart bestaat uit 2 delen:
- Op de bovenste helft staan uw P-nummer (ondernemersvergunning), contactgegevens en waar uw klant een klacht kan indienen.
- Op de onderste helft staan de tarieven voor de taxirit.
U kunt een model taxi-informatiekaart gebruiken van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). U mag ook een eigen informatiekaart gebruiken. Uw eigen kaart moet wel dezelfde invulvelden en volgorde hebben als het voorbeeld van ILT.
Prijs van een taxirit
Uw prijzen moeten duidelijk leesbaar zijn aan de buitenkant van uw taxi. In uw taxi moeten de prijzen ook vanaf alle zitplaatsen duidelijk zichtbaar zijn. Voor een rit met een taxi mag u niet meer dan het maximumtarief vragen. Dit geldt voor:
- het starttarief (standaard beginbedrag)
- de afstand van de rit (aantal kilometers)
- de duur van de rit (aantal minuten)
Duurt de rit langer door bijvoorbeeld een file? Dan moet u de extra kosten eerlijk verdelen tussen uw taxibedrijf en uw klant.
U mag een vaste ritprijs afspreken met uw klant. Of een extra toeslag vragen voor bijvoorbeeld het dragen van koffers. Dit moet u samen met uw klant afspreken voordat u aan de rit begint.
Klachtenregeling
Als taxiondernemer moet u een klachtenregeling opstellen. Op uw taxi-informatiekaart moet staan waar uw klant met een klacht terecht kan.
Ook moet u aangesloten zijn bij een geschillencommissie. U kunt zich bijvoorbeeld aanmelden bij het Registratiebureau Geschillencommissie Taxivervoer.