Met een korte en krachtige pitch zet u uzelf en uw product of dienst neer als een interessante investering. U vergroot daarmee uw kansen om verder in gesprek te komen met mogelijke investeerders en dus op een financiering.
Wat is een pitch?
Een pitch is een korte presentatie. Vaak om iemand te overtuigen van een idee. Of om iets te verkopen. Een pitch heeft een kernboodschap en een duidelijk doel. U kunt pitchen voor verschillende doelgroepen. Zo kunt u ook een salespitch houden voor klanten op een beurs. Of een projectpitch voor een mogelijke opdrachtgever.
Wat zijn de kenmerken van een goede pitch?
Een goede bedrijfspitch bevat de volgende 5 onderdelen die ook in uw ondernemingsplan beschreven staan, maar dan kort en krachtig.
- Wie bent u? Vertel kort wie u bent en wat uw achtergrond is. Denk hierbij aan de reden waarom u ondernemer wil worden, maar ook aan uw ervaring en netwerk.
- Wat doet uw bedrijf en hoe gaat u daar geld mee verdienen?
- Wie zijn uw klanten? Noem kort op basis van marketingplan en marktonderzoek wat uw doelgroep is en hoe u uw product promoot.
- Waar bent u goed in? Benoem waarom klanten bij u willen kopen, welk probleem u oplost en wat u uniek maakt.
- Hoeveel geld heeft u nodig en waarvoor? Benoem hoeveel geld u zelf investeert en hoeveel geld u nog nodig heeft. Doe vervolgens een voorstel over wat de investeerder ervoor terugkrijgt.
Een goede pitch is maatwerk
Onderzoek wat de investeerder die u spreekt belangrijk vindt. Zoekt de investeerder een veilige belegging of winst? Bedenk ook dat financiers verschillende doelen kunnen hebben. Een investeerder kan u bijvoorbeeld adviseren. Of meehelpen in het bedrijf. Er zijn ook investeerders die alleen op de achtergrond betrokken willen zijn.