Digital Services Act (DSA): nieuwe regels voor digitale dienstverleners

Ingangsdatum: 17 februari 2024

Bedrijven en consumenten die online diensten en platforms gebruiken, krijgen meer bescherming met de Digital Services Act (DSA).

Wat is er veranderd?

Bedrijven en consumenten die online diensten en platforms gebruiken, worden beter beschermd. Alle aanbieders van online diensten en digitale platforms in de EU moeten aan de regels van de Europese Digital Services Act (DSA) voldoen, ook wel de Digitaledienstenverordening genoemd.

De DSA maakt de regels voor tussenhandeldiensten (zoals online platforms, online marktplaatsen, sociale mediadiensten en internetaanbieders) moderner en stemt ze op elkaar af.

De DSA is in stappen ingevoerd:

  • Sinds 25 augustus 2023 geldt de DSA al voor de 19 allergrootste platforms en zoekmachines.
  • Sinds17 februari 2024 geldt de DSA voor alle digitale diensten en platforms die hun diensten aanbieden in de EU. Zoals onlinemarktplaatsen, sociale netwerken, zoekmachines, cloudaanbieders, internetproviders en platforms om content te delen zoals videoplatforms en online reis- en accommodatieplatforms.

Online platforms en zoekmachines moeten:

  • in de EU illegale inhoud en desinformatie gericht aanpakken
  • hun aanbevelingssystemen aanpassen
  • transparant zijn over online reclame via hun diensten
  • elk jaar de risico's van schadelijke onlinepraktijken op hun diensten beoordelen (bijvoorbeeld illegale goederen, illegale content en het verspreiden van desinformatie)
  • maatregelen nemen tegen schadelijke onlinepraktijken op hun diensten

Ook zijn er controles op de gebruikte algoritmes door deze platformen. Deze allergrootste partijen vallen vooral onder toezicht van de Europese Commissie (EC). De EC kan hen boetes op kan leggen als zij niet voldoen aan de DSA. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaan in Nederland toezicht houden op de DSA.

Online marktplaatsen moeten meer informatie vragen en publiceren

Online marktplaatsen moeten meer informatie opvragen over de bedrijven (handelaren) die producten of diensten verkopen via hun platform. Zij moeten ook meer informatie over de handelaren publiceren. Dit moet onbetrouwbare handelaren afschrikken en helpt bij het identificeren van onbetrouwbare handelaren. Het vermindert oneerlijke concurrentie en de consument kan makkelijker zijn recht halen als er iets niet goed gaat.

Onwenselijke gepersonaliseerde advertenties aanpakken

Online platforms mogen niet langer advertenties personaliseren op grond van bijvoorbeeld geloofsovertuiging of seksuele geaardheid. Minderjarigen worden extra beschermd tegen gepersonaliseerde advertenties, zodat zij geen ongepaste reclame te zien krijgen.

Modereren van inhoud en modereren op schending grond- en mensenrechten

Digitale dienstverleners moeten transparant zijn over hoe hun aanbevelingsalgoritmes werken. Ook moeten aanbieders van digitale diensten bij het modereren van inhoud rekening houden met de gevolgen van het modereren op de grondrechten van gebruikers. En ze moeten gebruikers uitgebreider informeren als ze modereren. Ook moeten ze makkelijk toegankelijke en gebruikersvriendelijke klachtenprocedures hebben voor consumenten.

Voor wie?

  • hostingbedrijven
  • internetaanbieders
  • online platforms
  • online diensten
  • zoekmachines
  • online marktplaatsen
  • sociale netwerken
  • cloudaanbieders
  • platforms om content te delen

Wanneer?

Sinds 17 februari 2024 moeten aanbieders van online diensten en digitale platforms in de EU helemaal aan de DSA voldoen.

VESTIGINGSGEGEVENSDELTA ADVISORY B.V.
De La Reyweg 409

2571 EK 's-GRAVENHAGE


KVK: 83150307

BTW: NL862752218B01

OPENINGSTIJDEN
Ma t/m Vr : 09:30 - 17:30
Zaterdag : 12:00 - 17:00
Zondag : Gesloten



 

CONTACT
De La Reyweg 409, Den Haag, Nederland
VOLG ONS

Chat openen
Delta Advisory
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?