Ingangsdatum: 1 januari 2026
Wat verandert er?
Verkoopt u producten aan klanten die buiten de EU wonen? En biedt u btw-teruggave aan? Vanaf 1 januari 2026 verandert de manier waarop u btw-teruggave regelt. U moet de teruggave vanaf dan digitaal doen. Dit geldt voor alle aankopen die uw klanten meenemen naar een bestemming buiten de EU. U kunt vanaf dat moment geen papieren facturen of stempels meer gebruiken. Dit zijn de belangrijkste veranderingen:
- U registreert aankopen digitaal via een intermediair of via Mijn Douane. Log in met eHerkenning of DigiD.
- Uw klanten gebruiken de app 'NL Customs VAT' om btw-teruggave aan te vragen. Zij hoeven niet meer met facturen langs een douanebalie.
- Uw klant moet GPS en Bluetooth aanzetten op de plaats waar die Nederland verlaat.
- De validatie van btw-teruggave gebeurt helemaal online. Uw klanten moeten hun paspoortnummer invullen in de app. De facturen die u digitaal op hun naam zet, komen automatisch in de app.
De digitale werkwijze is verplicht voor alle winkeliers die btw-teruggave aanbieden. Ook voor online bestelde producten die in de winkel worden opgehaald.
Voor wie?
- winkeliers in Nederland die btw-teruggave aanbieden aan klanten van buiten de EU
Wanneer?
- Vanaf 1 januari 2026 is de digitale werkwijze de enige manier om btw-teruggave te regelen.
- Tot 31 maart 2026 kunt u nog papieren facturen laten goedkeuren voor aankopen die uiterlijk 31 december 2025 zijn gedaan.
