Telefoon:+31 70 200 1414
Adres: Vierlinghkade 132, Den Haag, Nederland
Social Media

Regels voor digitale toegankelijkheid van producten en diensten

Biedt uw bedrijf een e-handelsdienst of elektronische communicatiedienst aan? Of biedt uw bedrijf een bankdienst of financiële e-handelsdienst aan? Of maakt, importeert of verkoopt u elektronische interactieve producten? Uw dienst of product moet voldoen aan de regels van de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn (European Accessibility Act, EAA). De regels moeten ervoor zorgen dat iedereen uw product of dienst kan gebruiken zonder hulp van anderen, ook mensen met een beperking.

Welke producten en diensten moeten digitaal toegankelijk zijn?

Heeft u meer dan 10 mensen in dienst of is uw jaaromzet meer dan € 2 miljoen en maakt, biedt of verkoopt u producten of diensten die onder de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn vallen aan consumenten? Dan moeten die producten en diensten digitaal toegankelijk zijn. Dit geldt onder andere voor:

  • webwinkels
  • websites over een telefoon- of internetabonnement afsluiten
  • online bankieren
  • e-readers
  • e-boeken
  • smartphones

Toegankelijkheidsregels voor producten

Maakt, importeert of verkoopt u elektronische interactieve producten, zoals computers, routers, tablets, televisies of e-readers? Deze producten moeten aan de regels van de Toegankelijkheidsrichtlijn voldoen. Zo moet u een gebruiksaanwijzing in makkelijke taal meeleveren die ook toegankelijk is voor mensen met een (visuele) beperking. Het product moet zo gemaakt zijn dat iemand met een beperking het makkelijk kan gebruiken.

Toegankelijkheidsegels voor websites en apps

Heeft u een website of app waarop u producten verkoopt aan consumenten of waarop consumenten met elkaar kunnen communiceren? Dan moet deze voldoen aan de basisprincipes van toegankelijkheid, bijvoorbeeld:

  • De opbouw van uw website of app is duidelijk en de taal is makkelijk.
  • De informatie die op uw website of in uw app staat, is zichtbaar en hoorbaar, bijvoorbeeld door aanpasbare lettergrootte of een voorleesfunctie.

U moet op uw website of app een toegankelijkheidsverklaring zetten waarin staat hoe uw dienst voldoet aan de toegankelijkheidsregels. Uw bezoeker moet de verklaring makkelijk kunnen vinden.

Bekijk voorbeelden van toegankelijkheidproblemen bij ACM. Doe de test van MKB Nederland om te weten hoe digitaal toegankelijk uw website is.

Extra regels voor e-handelsdiensten

Een e-handelsdienst is een website of app waar u een product of dienst aanbiedt aan consumenten, zoals een webshop, online marktplaats of een platform met hotelovernachtingen of maaltijden.

Als u een e-handelsdienst aanbiedt aan consumenten, moet uw dienst voldoen aan:

De extra regels gaan over informatie geven over de toegankelijkheid van de diensten of producten die u aanbiedt en de toegankelijkheid van digitaal ondertekenen, inloggen en betalen.

Extra regels voor elektronische communicatiediensten

Een elektronische communicatiedienst is een dienst waarmee consumenten digitaal kunnen communiceren, zoals internet, telefonie of e-mail.

Als u een elektronische communicatiedienst aanbiedt aan consumenten, moet uw dienst voldoen aan:

De extra regels gaan over het tegelijk weergeven van spraak en geschreven tekst.

Extra regels bankdiensten en financiële e-handelsdiensten

Een bankdienst is bijvoorbeeld online bankieren of het aanbieden van leningen en hypotheken aan consumenten. Een financiële e-handelsdienst is een website of app waar u financiële diensten aanbiedt aan consumenten, zoals cryptoplatformen, crowdfundingsplatformen en online verzekeringsdiensten.

Als u een bankdienst of financiële e-handelsdienst aanbiedt aan consumenten, moet uw dienst voldoen aan:

De extra regels gaan onder andere over de toegankelijkheid van digitaal ondertekenen, inloggen en betalen.

Soms moet uw product of dienst niet (volledig) toegankelijk zijn

Sommige onderdelen van uw website of app hoeven niet aan de toegankelijkheidsregels te voldoen. Dit geldt bijvoorbeeld voor video’s, geluidsopnames en documenten die u voor 28 juni 2025 op uw website heeft geplaatst of inhoud van anderen waarover u geen controle heeft.

Moet u om te voldoen aan de wet een deel van uw product of dienst zo aanpassen dat het een totaal ander product of andere dienst wordt? Of zijn de kosten die u moet maken te hoog, afgezet tegen de voordelen voor mensen met een beperking? Dan hoeft dat deel van uw product of dienst niet aan de toegankelijkheidsregels te voldoen. Dit heet uitzondering fundamentele wijzing en uitzondering onevenredige last.

Melden dat uw website of app niet (volledig) toegankelijk is

Is uw e-handelsdienst of elektronische communicatiedienst volgens de regels niet (volledig) toegankelijk? Dan moet u dit binnen 1 week of binnen 1 maand melden bij Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dit hangt af van hoe zwaar de gevolgen zijn voor uw klant.

Is uw bankdiensten of financiële e-handelsdiensten volgens de regels niet (volledig) toegankelijk? Dan moet u dit binnen 1 week of binnen 1 maand melden bij Autoriteit Financiële Markten (AFM). Dit hangt af van hoe zwaar de gevolgen zijn voor uw klant.

Is uw e-boek(dienst) of audiovisuele mediadienst niet (volledig) toegankelijk volgens de regels? Dan moet u dit melden bij Commissariaat van de Media (CvdM).

Voldoet uw website of app niet aan de regels en is de reden daarvoor de uitzondering fundamentele wijziging of de uitzondering onevenredige last? Dan moet u dit ook melden.

VESTIGINGSGEGEVENSDELTA ADVISORY B.V.
Vierlinghkade 132

2521 SM 's-GRAVENHAGE


KVK: 83150307

BTW: NL862752218B01

OPENINGSTIJDEN
Ma t/m Vr : 09:30 - 17:30
Zaterdag : 12:00 - 17:00
Zondag : Gesloten



 

CONTACT
Vierlingkade 132, Den Haag, Nederland
VOLG ONS

Chat openen
Delta Advisory
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?