Eisen aan telecomaanbieders

Bent u aanbieder van internet, telefonie of een telecomnetwerk? Uw diensten moeten altijd en veilig werken. Lees meer.

Bent u telecomaanbieder van openbare elektronische communicatienetwerken of communicatiediensten? Bijvoorbeeld:

  • vaste en mobiele telefonie
  • internettoegang of een internetnetwerk
  • berichtendiensten
  • webmaildiensten
  • video-conferentiediensten
  • beldiensten via het internet

U moet ervoor zorgen dat uw netwerken en diensten altijd veilig en goed werken. Ook moeten gebruikers erop kunnen vertrouwen dat de communicatie echt van u afkomt (authenticiteit).

Registreren telecombedrijf bij ACM

Bent u in Nederland actief als telecomaanbieder? Dan moet u zich registreren bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) als u:

  • openbare elektronische communicatienetwerken aanbiedt
  • openbare elektronische communicatiediensten aanbiedt
  • voorzieningen die daarbij horen aanlegt of aanbiedt

Registreren is gratis. Als geregistreerd bedrijf betaalt u elk jaar een vergoeding voor het toezicht. Is uw omzet uit telecomactiviteiten in een jaar lager dan 2 miljoen euro? Dan betaalt u geen vergoeding voor het toezicht. U moet ieder jaar uw omzet doorgeven aan de ACM.

Voert uw bedrijf alleen activiteiten uit voor een geregistreerde telecomaanbieder? Dan is registreren bij de ACM niet nodig.

Storing en beveiligingsprobleem oplossen en melden

U moet ervoor zorgen dat uw diensten en netwerken altijd veilig en goed werken. Als er toch een storing is of een ander probleem, dan moet u:

U moet ervoor zorgen dat het alarmnummer 112 altijd bereikbaar is. En uw gebruikers moeten altijd de berichten van waarschuwingssysteem NL-Alert blijven ontvangen. Duurt een internetstoring, televisiestoring of telefoonstoring langer dan 12 uur? Dan hebben uw klanten recht op een vergoeding.

Beveiliging gegevens telefonie en internet

U moet gegevens van telefonie en internet goed beveiligen. Uw medewerkers die met vertrouwelijke gegevens omgaan, moeten een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) hebben. U moet als eigenaar een Verklaring Omtrent het Gedrag Rechtspersonen (VOG RP) hebben.

Bescherming privacy

U moet verkeers- en locatiegegevens verwijderen of zonder naam (anoniem) opslaan als die niet meer nodig zijn voor het overbrengen van communicatie. Dit zijn privacygevoelige gegevens. U mag verkeers- en locatiegegevens wel gebruiken voor uw bedrijf. Dit mag alleen als u de gebruiker of abonnee laat weten hoe lang u de gegevens verwerkt en welke gegevens u hiervoor bewaart. Soms moet de gebruiker vooraf toestemming geven, bijvoorbeeld voor marktonderzoek. De gebruiker moet dit altijd, gratis en makkelijk kunnen stoppen.

Datalek persoonsgegevens melden

Heeft u een beveiligingsprobleem waarbij persoonsgegevens zijn gelekt? Dan moet u een melding doen bij het Meldloket Datalekken van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Klantgegevens afgeven

Sommige overheidsorganisaties (Justitie, opsporings-, inlichtingen- en veiligheidsdiensten) mogen uw netwerk of diensten aftappen of informatie over een klant opvragen. U moet ervoor zorgen dat dit kan.

Als u een telecom- of internetaanbieder bent, moet u zich aansluiten op het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT). Bij het CIOT levert u elke 24 uur een bijgewerkt bestand aan van uw abonnees (persoonsgegevens die horen bij IP-adressen). U krijgt hiervoor een vergoeding van de overheid.

Internetdiensten vertragen of blokkeren

Als internetaanbieder of telefonieaanbieder mag u concurrerende internetdiensten en toepassingen niet vertragen of blokkeren. Ook mag u er geen extra geld voor vragen. Dit heet netneutraliteit. Soms mag u als aanbieder wel internetdiensten blokkeren of vertragen. Bijvoorbeeld als er vertraging op het netwerk is, omdat het te druk is. U mag dan bijvoorbeeld videodiensten blokkeren, zodat andere diensten blijven werken. Hoe u hiermee omgaat, zet u in uw contract.

Verkoop telecombedrijf melden

U mag uw telecombedrijf niet verkopen aan een onbetrouwbaar of crimineel bedrijf. Zo’n partij mag ook geen recht hebben om ergens over te beslissen in uw bedrijf.

Een koper moet de overname van een telecombedrijf eerst melden aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De overheid kan de overname van een telecombedrijf dan verbieden of terugdraaien. De meldplicht geldt voor:

  • aanbieders van telefonie(netwerken) en internet(netwerken) met meer dan 100.000 Nederlandse gebruikers
  • hostingdiensten met meer dan 400.000 .nl-domeinnamen
  • internetknooppunten met meer dan 300 autonome aangesloten systemen
  • datacenters met een stroomcapaciteit van meer dan 50 megawatt (MW)
  • certificeringsdiensten (gekwalificeerde vertrouwensdiensten)
  • bedrijven die diensten of een netwerk aanbieden aan overheidsorganisaties die zich bezighouden met de nationale veiligheid

ACM helpt bij problemen

Heeft u een probleem (geschil) met een consument, gemeente of andere telecomaanbieder? En komt u er samen niet uit? Dan kunt u de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vragen om een beslissing te nemen (geschilbeslechting telecom).

VESTIGINGSGEGEVENSDELTA ADVISORY B.V.
De La Reyweg 409

2571 EK 's-GRAVENHAGE


KVK: 83150307

BTW: NL862752218B01

OPENINGSTIJDEN
Ma t/m Vr : 09:30 - 17:30
Zaterdag : 12:00 - 17:00
Zondag : Gesloten



 

CONTACT
De La Reyweg 409, Den Haag, Nederland
VOLG ONS

Chat openen
Delta Advisory
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?