Koopovereenkomst sluiten

U kunt een koopovereenkomst op verschillende manieren sluiten: schriftelijk, per e-mail en mondeling. Lees verder.

Verkoopt u producten of levert u diensten? Dan sluit u een overeenkomst met de koper van het product of met de afnemer van de dienst. Zo’n overeenkomst wordt ook een koopcontract, koopovereenkomst of dienstenovereenkomst genoemd.

Schriftelijke of mondelinge koopovereenkomst

U kunt een koopovereenkomst op verschillende manieren sluiten:

  • Schriftelijk: u zet de afspraken over de koop op papier. Een handtekening van de koper is meestal niet verplicht.
  • E-mail: u spreekt per mail af dat de koper uw product koopt.
  • Mondeling: u spreekt in een winkel, op straat, aan de deur of aan de telefoon met de koper en u gaat allebei akkoord met de koop.

Wanneer is een handtekening verplicht bij een koopcontract?

U moet als verkoper kunnen bewijzen dat u een koopovereenkomst heeft gesloten. Maar een handtekening is niet altijd verplicht bij een koopovereenkomst. Bij deze koopovereenkomsten is een handtekening wel verplicht:

Contract sluiten

In een contract staat de beschrijving van uw product of dienst, de prijs en het akkoord van de klant. U kunt algemene voorwaarden opstellen in de koopovereenkomst. In de algemene voorwaarden beschrijft u de regels over bijvoorbeeld de betalingsvoorwaarden en de garantie.

Als u en de koper akkoord gaan, zit u allebei vast aan de koopovereenkomst. U moet een goed product leveren. Dat is een compleet product zonder beschadigingen met de kwaliteiten die u heeft beloofd. Uw klant moet de koopprijs betalen.

Koopovereenkomst bevestigen

U moet na de koop uw klant een bevestiging geven. U geeft uw klant nog een keer alle informatie over de koop.

Koopovereenkomst ontbinden

Een klant kan in een aantal situaties de koopovereenkomst ontbinden (beëindigen):

  • Als er wettelijke bedenktijd geldt.
  • Als het product niet werkt en u lost het probleem niet (goed) op door het product gratis te ruilen of te repareren.
  • Als u een vaste of verwachte levertijd heeft afgesproken en u levert niet op tijd.
  • Als er sprake is van dwaling.

Als een klant de koopovereenkomst wil ontbinden, moet hij u schriftelijk (in een brief of e-mail) laten weten dat hij de overeenkomst wilt ontbinden en waarom. De klant moet het product teruggeven en u moet geld terugbetalen.

Dwaling bij koopovereenkomst

Als u en uw klant een koopovereenkomst sluiten op basis van verkeerde informatie dan heet dat dwaling. Het gaat dan om informatie waardoor uw klant uw dienst of product niet zou kopen. Uw klant mag dan de koopovereenkomst ontbinden. De klant moet het product teruggeven en u moet geld terugbetalen.

Het is dwaling in deze situaties:

  • U geeft uw klant foute informatie.
  • U geeft bepaalde informatie niet die u wel moet geven.
  • U en uw klant hebben dezelfde verkeerde informatie (wederzijdse dwaling).

Regels zakelijke verkoop

Verkoopt u aan zakelijke klanten die het product of de dienst zakelijk gebruiken (business-to-business, B2B)? Dan gelden de algemene regels voor overeenkomsten. Zo bent u niet verplicht te voldoen aan consumentenwetgeving, zoals het herroepingsrecht. Hierdoor heeft u andere algemene voorwaarden als u B2B zaken doet. Kan een klant alleen zakelijk bij u bestellen met een KVK-nummer? Dan mag u uw prijzen exclusief BTW op uw website tonen.

VESTIGINGSGEGEVENSDELTA ADVISORY B.V.
De La Reyweg 409

2571 EK 's-GRAVENHAGE


KVK: 83150307

BTW: NL862752218B01

OPENINGSTIJDEN
Ma t/m Vr : 09:30 - 17:30
Zaterdag : 12:00 - 17:00
Zondag : Gesloten



 

CONTACT
De La Reyweg 409, Den Haag, Nederland
VOLG ONS

Chat openen
Delta Advisory
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?